minus83kg

Alla inlägg under september 2009

Av Ana Fryksmo - 21 september 2009 08:07

  


En av mina närmsta vänner slutade röka för ett år sedan men efter som hon hade gått upp Ca 4kg så beslöt hon sig för att börja röka igen för att få kontroll över sin vikt. Det jag inte riktigt kan få in i mitt huvud är varför i hela fridens namn man börjar om eländet efter ett år,jag menar det är ett rent HELVETE att sluta röka och desutom så orkar man jo inte röra sig lika mycket. Jag föreslog att hon skulle räkna kalorier och börja power walka  men det var ganska så uteslutet och eftersom hon redan hade börjat röka och tycker att det är helt ljuvlig så vill hon inte testa någon träning. Visserligen så ökar ämnesomsättningen med ca 10 procent per dag och det kanske motsvarar en macka per dag men vad är då allternativen,vill man verkligen riskera att få kol,cancer, hjärt och kärlsjukdomar mm. Är det inte bättre att ta kontroll över sin vikt genom att ha koll på sitt kalori intag,det kan jo inte vara svårare än att sluta röka. Personligen så slutade jag röka samtidigt som jag var mitt i en stor kostförändring och det innebar sjukt många tårar men jag kyckades utan att gå upp ett gram snarare tvärt om. Nu kan jag inte sitta här och säga att jag aldrig kommer att röka igen även om jag aldrig i min vildaste fantasi kan tänka mig det men man ska aldrig säga aldrig. Tänk vad tufft och jogga och fightas i mma det måste vara när man röker ;( har varit rökfri i 3,5 år och än så länge så längtar jag absolut inte tillbaks.

Jag dömer absolut inte men jag tycker att det är så jäkla synd att börja igen efter man har slutat. Jag kan inte förneka att jag blir lite rädd när jag hör vissa rökare säga att om man bara har varit rökare så finns risken att trilla dit i evigheternas evighet .Men jag ska stå på mig att vägra trilla dit,tyvärr är jag inte lika säker när det gäller min kost men hemligheten ligger väl i att aldrig ge upp.


Av Ana Fryksmo - 20 september 2009 20:29

Idag har jag haft en ganska bra dag med en långpromenad men nu ska jag äta lite naturgodis som inte alls är nyttigare än något annat  godis igentligen men det är godare enlig mitt tycke. Nu ska vi titta på film.

stegmätaren visar 11,150 steg

God natt och sov gott


Av Ana Fryksmo - 19 september 2009 20:51

  

Vid en bukplastik avlägsnas förslappad hud från magen samt (vid behov) även uppstramning av muskulaturen. Man tar bort hud från magen och förflyttar naveln till ett hudavsnitt men det är den gamla naveln som behålls med ett tunt ärr omkring. Huvudsnitten sutureras (sys igen)med stygn som inte behöver tas bort.I samband med operation kan en slang som avleder sårvätska  från såret sättas in men i så fall så dras den ganska fort, i mitt fall efter två dagar. Mag gördel bör användas dag och natt. Läkningen kan variera upp till fyra veckor men det går fortare om man rör sig mycket men försiktigt. Lättare träning kan återupptas efter ca 4-6 veckor, i mitt fall ingen löpning på minst 2månader ;( Ärren ska tejpas med kirurgtejp i ca 6 mån efter operationen, ärren bör skonas från sol i ca 12 mån

Rökning försvårar läkningsprocessen så man bör avstå minst 2 veckor före och 2 veckor efter (tur att man inte röker längre)


Bilden e fån nätet (ej verklig) , min mage såg absolut inte så fin ut som denna före bilden utan långt ifrån men bilden visar ungefär var de skär även om mina ärr gå  bakåt  istället för uppåt. Ganska långt bak mot baken typ

Av Ana Fryksmo - 19 september 2009 18:38

  

Det har varit en lång dag och nästan alla vännerna ska festa utom jag så klart för att jag inte har någon ork över men det känns jätte trist att bara sitta hemma. Skulle igentligen gått på bio idag men planerna gick i kras.

Jag har varit ute och gått med en gammal vän så det var mysigt och stegräknaren hamnade på 8617 steg. Nu är jag en trött liten tant som ska vila :)

Jag ser trött och sliten ut, det gör man när man är ganska nyopererad men jag tycker ändå att jag återhämtade mig grymt fort. Tyvärr är jag inte modig nog att visa före och efter bild på magen,jag önskar att jag vågade men jag är bara inte tillräkligt självsäker för att göra det men det är en radikal förändring så jag är mycket nöjd. Jag hoppas bara att det håller sig så :)

God nattis!

Av Ana Fryksmo - 18 september 2009 19:05

Återbesöket gick jätte bra, Pär blev imponerad över hur bra läkningen går och nu så träffas vi inte på ett tag så vida det inte sker några komlikationer men det ska nog gå bra. Jag mår jätte bra och kan gå med rak rygg och det är jätte skönt eftersom det gjorde ont i ryggen av att gå framåt lutad plus att ja såg löjlig ut men det är för ett gott syfte.

Idag kom jag upp i 5000 steg så jag är ganska nöjd. :)

Av Ana Fryksmo - 17 september 2009 20:36

  

Här är en bild på min nya stövlar, Igentligen inget särskilt med de men jag tycker att de är feta Kyss

Av Ana Fryksmo - 17 september 2009 17:20

Jag tror att jag har gått lite för mycket idag, Jag blev riktigt trött och att det kändes kraftigt i stygnen men det är  nog  ingen fara. Jag får nog ta det lite lugnare imorgon, Resten av denna kvällen så tänker jag bara titta på film.

Idag börjar jag föra kost dagbok för det är så lätt att hamna i dåliga matvanor när man går hemma.

11,218 steg

Av Ana Fryksmo - 16 september 2009 20:21

Nu har jag kommit hem i från min andra promenad och jag är riktigt nöjd idag då min stegräknare hamnade på 9079 steg och mitt mål denna vecka är att komma upp  i  5-6 tusen steg per dag. Passade på att gå in i en sko affär när jag ändå var ut och jag hittade de fetaste lårhöga höststövlarna utan klack. Jag kommer nog inte kunna gå i högklackat på ett tag så det är lika bra att skaffa fina stövlar utan klack.Så denna dagen har varit till min belåtenhet

och nästan smärtfri ;)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Hälsa


Ovido - Quiz & Flashcards