minus83kg

Alla inlägg under november 2011

Av Ana Fryksmo - 18 november 2011 08:36

Morning


Då e det äntligen fredag!

Idag ska jag gå för Jenny på hälsanshus och hålla i  två funktionella pass efter varandra,hoppas att det är lika roligt som sist. Lite tråkigt med det administrativa jobbet bara men det är en del av jobbet så jag får låta själva tränings biten som jo e det roliga ta över. Själva träningen gör jo att det inte känns som jobb. Man kan jo inte klaga när man har världens roligaste jobb :).

Efter träningen ska jag träffa muin fin fina vän som jag inte träffat på länge, ska bli spännande att träffa henne och sen hur stor magen har blivit då hon har en liten bebis som okuperat hennes kropp. det blir en spännade och rolig dag med mkt roligheter.


 Nu måste jag dra


later  


Av Ana Fryksmo - 18 november 2011 02:44

 

Av Ana Fryksmo - 17 november 2011 21:49

Tjingeling


Åhh äntligen fick jag tränat och det känns helt underbart,började med core i 45min och så tog jag löpbandet och sprang 4km och fy katten vad härligt det var, jag hade nästan glömt hur mkt jag älskar att jogga/springa, det måste vara det roligaste som finns i hela världen. Tyvärr har jag haft problem med höften så det har inte blivit så mycket utav den varan och måste vara försiktig med det så inte höft inflamtionen triggas igång. Avslutade träningen med ett spinningg pass ,hade bara en liten grupp idag men det var inte mindre tufft för det .

Mina tjejer rockade så klart som vanligt  


För övrig så tar jag en dag i sänder och jobbar på att inse att jag aldrig kommer att träffa min kompis mer men det går upp och ner . Jag hoppas att det stämmer att tiden läker alla sår.


god natt och sov gott mina sötisar

Av Ana Fryksmo - 16 november 2011 16:41

Ibland så brukar jag och gubben åka till skogen och då har vi med oss piknick för att få energi

till cyckel turen och promenaden.


här är ett repet på nårra bullar vi älskar


Oliv och fetaostsnurror


20min+ 40min jäsning och gräddning

med brödmix går baket ännu snabbare

i fyllning har vi använt oliver med kärna

eftersom det är godast men man kan ta
utan lika väl


 ca32 bullar


1pk jäst (50g)

6dl vatten

1 pakt grekiskt lantsbröd mix


fyllning

200g getaost

1msk olivolja

200g kalamataoliver med kärnor


1: smula jästen i en bunke

ljumma vattnet till 37 c(fingervarmt)

häll över det i jästen och rör tills den har löst sig


3: Spara 1dl av mixen, tillsätt resten och arbeta till en smidig deg,gärna i köksmaskin. strö över lite brödmix och låt degen jäsa under duk ca 30 min,


4:fyllning, smula sönder fetaosten och blanda med olivolja . kärna ur och skiva oliverna

5 ta upp degen på mjölat bord. Arbeta samman degen och dela den i två delar kavla ut till en rektangel ca 35x45cm

6 bred på osten och strö över oliverna rulla ihop från långsidan. skär ca 3cm breda skivor och ställ de i formarna. jäs i ca 30 min under duk.sätt ugnen på 250 och gräda ca 10 min i mitten av ugnen


ca 144 kcl pr bulle , 5g protein,21g kolhydrater

hoppas ni gillar den

later

Av Ana Fryksmo - 15 november 2011 10:10

tjingeling!träningsvärk som tusan men även med ett stort tränings lust men jag jobbar kväll så jag avvaktar med det så får jag se efter jobbet om jag fortfarande vill träna eller om jag ska ta en vilo dag.

Men här få ni två rygg övningar undertill



Ryggsträckning

Ligg på mage på golvet med händerna på var sin sida om om huvudet och benen helt utsträckta

Andas ut medan du lyfter huvudet och bröstet från mattan, Håll kvar höfter och blygdben i golvet och håll nacken rak.

Andas in och sänk dig tillbaka mot golvet.8-12 övningar


Kobran

Ligg på mage på golvet med händerna vid axlarna och med böjda armabågar.

Andas ut medan du sakta lyfter huvud och bröst från mattan,pressar vikten mot händerna och rätar ut armarna. oroa dig inte om du inte kan räta ut armbågarna från början. Håll nacken rak och spänn magmusklerna.Räkna till två .Andas in medan du sänker bröstet mot mattan. repetera ca 1oggr


later

Av Ana Fryksmo - 15 november 2011 07:00

Äntligen Måndag !


Ny dag Ny vecka Nya möjligheter och ren rock n roll! Idag har jag städat och lagat mat ,känns som att det alltid är gubben som gör det för jag alltid e så upptagen hehe. Tur man har en snäll och förstående livskamat .

När jag tog en liten paus så körde jag 30 minuter på min crosstrainer och det var helt underbart ,har dock lite träningsvärk sen igår eller ja i helgen men men det som inte dödar härdar säger de.

Ska snart göra mig redo för min spinning eller cross spin som jag har idag,det ska bli jätte kul och jag hoppas att jag har många som vill träna.


 Funderar på att göra några övningar i core/funktionell träning  plåta och lägga ut på bloggen när jag har lite mer tid i helgen kanske.  Grejen är att det är så enkelt att träna själv hemma ,vilket kan vara skönt att göra om man tycker att det är jobbigt eller obehagligt att gå på gym. Funktionell träning är styrka med den egna kroppen man kan även ha tränings verktyg. Det är övningar som man har nytta av i vardagslivet. Så jag tror att jag kommer att göra det och skriva en lite förklaring brevid. Det räcker med en kvart ibörjan och öka succesiv till 45 min och det behövs bara två till tre dar i veckan. Någon som skulle tycka det var kul?

Jag och min vänina ska köra två core pass i veckan hemma utöver vårat vanliga tränings schema ,det innebär mage och rygg om någon vill hänga på så kan jag göra en lite beskrivning på vilka övningar vi ska göra .

Tänk på att en stark mage och rygg gör hela kroppen starkare ,vi får oxå bättre självförtroende :)


Här är ett  tips


Bryggan

ligg på rygg på golvet,armarna längs sidorna,fotsulorna i marken,knäna böjda och isär.

Lyft rumpan från marken och håll knän och fötter isär, när du börjar lyfta ska du dra ihop magmusklerna och dra in naveln mot ryggraden. Höfterna och knäna ska vara en rak linje. Knip med skinkorna när du lyfter.

Sänk kroppen och repetera . Sikta på 15 /16 repetitionér men fixera inte vid anta gör så många du porka så kan du göra lite fler nästa gång .¨


Återkommer med fler men nu måste jag dra

later



Av Ana Fryksmo - 14 november 2011 21:20

haloj :)


Jag rekomenderar att äta en välbalanserad kost med långsamma kolhydrater och magra proteiner,fett vitaminer och mineraler, allting har en viktig betydelse för kroppen och har sin egen funktion


ät frukt och grönt ca 5ggr om dagen

tänk på att man behöver I,5-2g  protein per kilo kropps vikt om dagen.


Protein är sånt som kött, kyckling, fisk,mjölk, ost, ägg, baljväxter mm och långsamma kolhydrater kan vara fullkornsbröd,brunt ris fullkornspasta grönsaker frukt .


Proteiner är viktigt för kroppens muskeluppbygnad och för att reparera microfrakturer i muskelcellerna. När man tränar så skadar man muskelceller som man återuppbyger vid vila och kost främst proteiner.

Jag är extra mån om mitt protein intag efter träningen för att det är då musklerna behöver byggas upp igen.


kolhydrater är bränsle för kroppen som omvandlas till glykos som är en socker art som tillfredställer kroppens energi behov. Jag rekomenderar långsamma kolhydrater för att det jämnar ut blodsocker kurvan.

Jag är extra noga med att äta kolhydrater ett par timmar före träningen så att jag får gott om energi och jag vill ju tycka att det är roligt men för det behöver jag ha energi.


Fett innehåller dubbelt så mycket kalorier som protein och kolhydrater och tas tyvärr bort allt som oftast då folk är rädda för det och tror att man kommer att gå upp i vikt men glömmer det är livsnödvändigt för kroppen, äter man bra fetter som fleromättatfett typ olivolja solros och raps olja nötter och avokado med måtta så mår kroppen bra av det eftersom cellmembranen behöver det för att fungera.


Vitaminer och mineraler är viktig för alla kroppens funktioner, kroppen producerar några få vitaminer och mineraler men vi måste göda kroppen med det mesta själva  och det finner du i kött ,spannmål,fisk,frukt,grönsaker,nötter,ägg och mjölkprodukter.


Här är lite fakta om hur jag  försöker behandla min kropp ,jag vill inte förespråka eller göra reklam för någon diet utan rekomendera en allsidig kost eftersom det passar mig och så tror jag att det är ett nyttigt sätt.

detta är bara rekomaditioner och råd efter egna erfarenheter ,jag är ingen läkare ,

 Vid kraftig övervikt tag kontakt med en läkare.


lycka till   

Av Ana Fryksmo - 13 november 2011 20:08

Tjenixen


Äntligen har jag lugnat ner mig lite då vi ska ha en egen liten mässa på söndag och ska ta farväl utan drama och respektlöshet, dags för mig att glömma det som hände och tänka i de banorna mig fina vän hade gjort.

Han var en glad lite spillevink och var mkt kärleksfull. Han ville alla väl och såg potential till lycka och glädje i det mesta och hittade nått gott i alla,framför så har han alltid trott på mig och var en kick ass fighter och tränare.

Allting hände väldigt fort och kom som en chock för oss alla dessutom så blev allt lite för mkt för mig men jag ska rycka upp mig, jag kan inte förneka att det kommer att kännas skönt med ett avslut.


Match

Jag gick en match i mma i helgen, förlorade även då jag ägde men jag var bara inte tillräkligt bra och eftersom jag är en hopplös förlorare så tänker jag inte skriva så mkt om det. Jag var väldigt skakig och euforiskt jag kände mig oövervinnerlig, kände hur jag svävade riktigt och jag kände inte slagen från min motståndare. Rösterna lät som musik men så klarade jag inte trycket och lyckades få minus poäng. Jag höll inte hela vägen men gjorde mitt bästa och hade riktigt kul trotts att jag förlorade.


mami

Idag har jag haft fullt upp med att hjälpa mamma och köra ut skräp till tippen och så körde jag ut min gamla soffa till lund då morsans vännina köpte den. Sedan käkade vi hemma lagade falaflar a la chile :)

Min mamma är lite rolig, hon hade lagat en massa mat och tyckte att det var riktig falafel och jo hon gjorde falafel bollar som min bästis mamma lärt henne att göra men sen hade hon en massa olika chilenska sallader och chilly salsa.Det roliga var att hon fick en massa oväntade gäster som hon då naturligtvist bjöd på mat. Mamma är väldig inbjudande och rolig men hon kan bli lite för entusiastisk och gjorde allas falafelrullar och påstod att det var äkta falafel,det går inte riktigt att berätta i text men det var lite lustgt då hennes vänner var ett par svenskar och ett par chilenare men ingen hade ätit falfel tidigare och trodde att det var väldigt vanligt i chile även hennes chilenska vänner blev lite förvirrade. Det var en riktigt god middag och trevligt sällskap.


Träningen

Skulle ha boxats idag med det blev ändrade planer,Andy och jag drog till gymet imorse och lyfte lite skrot. Biceps,axlar triceps,traps lite funtionella övningar och så sprang jag 3km på bandet och det lyckades jag med utan att få smärtor i höfterna. Jag har inte kunnat jogga på ett tag pga inflamationer i höfterna men jag tror att det har lättat.Så blev det kväll men jag hade en massa energi över så jag körde 60 minuter på crosstrainern,jag har skumt nog fortfarande energi över men för försöka varva ner och titta lite på film kanske ska försöka meditera så jag kan somna.


well, god natt och sov gott sötisar







Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Hälsa


Skapa flashcards