minus83kg

Alla inlägg under mars 2010

Av Ana Fryksmo - 24 mars 2010 21:58

Fy faan säger jag bara det var så sjukt tungt att boxas idag,det kändes verkligen att det var några veckor sen,min kondition har försämrats bigtimes. Som tur är så känner kroppen igen att träning är bra för den och att den är van vid den. Jag kommer jo vara i form på noll tid. Men jag nekar min själ inte att det var tungt att boxas i 90 intensiva minuter, tungt å hårt men så fruktansväärt skönt och roligt. Värt varge sekund :)

God natt och sov gott   

Av Ana Fryksmo - 24 mars 2010 10:53

God dag!

Då var det onsdag morgon, jag sitter och latar mig och kände för att skriva lite om kostcirkeln


  


 matcirkeln är uppdelad i  sju livsmedels grupper!


:Grönsaker

:Frukt och bär

:potatis rotfrukter

:Mjölk och ost

:Kött, fisk och ägg

:Bröd och andra spannmål

:Matfett

 

Att välja mat ur matcirkel hjälper oss att få en en varierad kost dock så behöver man inte äta lika mycket av allting ur cirkeln välj hellre stor portion av grönsaker och spanmål men var försiktig med matfettet men skippa inte det.

Välj gärna frukt och bär efter säsong.


Grönsaker ger oss ett kalorisnålt intag men välj hellre de grövre så som tx broccoli,blomkål och brysselkål men också kål och savojkål, även grösaker kan väljas efter säsong och årstid. Grova grönsaker mättar bättre och är fulla med vitaminer och karoten som kan omvandlas till Avitamin i kroppen.

rotfrukter och potatis är fiberrika och innehåller också mängd av vitaminer och mineralämnen.


Spanmål innehåller också B vitaminer och järn, välj hellre fullkornprodukter


Fett  innehåller också vitaminer, välj gärna magra och mjuka produkter men skippa inte det.


Mjölk och ost innehåller kalcium och zink och vitamin A D och B, välj gärna magra produkter så att inte kalorierna skenar iväg


Kött fisk och ägg är rika på proteiner och mineralämnen och vitaminer.Välj gärna magra kött produkter och fisk. Fisk underskattas av många och lite litet av men öka gärna intaget och ät det ofta. Linser och Böner Kan ibland ersätta kött


Som vegertarian så anpassar jag kosten så att den passar mig själv och det kan  alla göra. Anpassa kosten efter ens egna behov. Jag varnar för fixeringar  för strävan efter att få vara hälsosam kan vara förräderisk och ställa till en del problem. Ortodoxi är ett exempel på hur det kan gå där nyttig blir onyttigt men det skriver jag om en annan dag.

later ;)

Av Ana Fryksmo - 23 mars 2010 05:18

God morgon!

då var det tisdag och ännu en arbetsdag som ska klaras av men snart nog är den slut och då äntligen blir det dags för träning. Inget ont som inte har nått gott med sig.


                         

                                 vikten av din kosthållning

Om du äter hälsosamt och motionerar kan det ha positiva efekter  på din hälsa tyvärr kan det motsatta ha negativ påverkan senare i livet. Naturligtvist så kan människor må dåligt och bli sjuka oavsätt  men med en bra kosthållning och motion kan få ett friskare och starkare liv överlag.

Ofta väljer vi mat av ren vana och visst är det bekvämt att äta det vi alltid har ätit men gör man som alltid har gjort så får man oxå samma resultat som alltid har fått. Många äter mat som är stimulerande och bekväm att stilla ångest och depression men våga bryta trenden, ta och ring en vän om du mår dåligt eller gå ut och ta en promenad.Våga ta reda vad som är nyttigt för dig och var inte rädd för förändringar, man kan vänja sig vid det mesta. Ta kontakt med en dietist om du tycker att det är svårt,man kan oxå få hjälp på det flesta gymen där man tränar med att lägga upp ett träningsprogaram och även kanske ett kost program

De flesta människor vet ungefär vad som är nyttigt och hälsosamt för de men lyckas hitta undanflykter för att slippa ta tag i det.



det finns sex klasser av näringämnen

:Kolhydrater

:Fett

:Protein

:Vitaminer

:Mineraler

:Vatten

Av Ana Fryksmo - 22 mars 2010 05:53

God morgon!

Vaknade med värsta träningsvärken, igår blev det 5km jogging tur och benstyrka så nu är jag ganska sliten och funderar på att ta en vilodag men jag får helt enkelt känna efter under dagen.

Dags att börja räkna kalorier och tänka på vad jag äter lite grann inte för att jag behöver gå ner i vikt direkt utan mer för att jag inte riktigt har haft koll på läget under några veckors period  och har naturligtvis gått ner i muskelmassa och det vill jag jo inte. Jag har ätit dåligt och inte tränat alls så det blir lite naturligt att jag går upp nått kg nu när jag börjar träna och äta ordentligt samt som det inte är något jag önskar. Det är  bättre att går upp i muskelmassa än i fett naturligtvist.

later

Av Ana Fryksmo - 21 mars 2010 08:18

Fett behövs för att kroppen skall kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormon liknande ämnen. Fett behövs för att kroppen ska kunna ta upp de fett lösliga vitaminerna A,D,E och K.

De flesta av oss bär på rikligt med fett för flera dagars konstant träning.

Att vi trotts detta måste äta mer fett beror på  att fettet är en viktig del i kroppens celler. Det finns olika uppfattningar om fettets påverkan på kroppen

jag kan tyvärr inte svara på vilket som är rätt men jag vet att kroppen behöver fett. Det råder delade meningar om hur farligt fett är  då forskarna inte är eniga.

Jag känner folk som minskat radikalt i vikt av( lchf låg kolhydrat och högt fett )Vikväktarna och Gi.

Personligen tycker jag att alla dessa tre sätt är vettiga men det är bara min åsikt. Jag är ingen expert men jag har gått ner i vikt ock känner till flera som har gjort det under tiden på överviktsenheten och de personerna jag känner är friska och mår jätte bra.


Det finns väldigt många sätt att gå ner i vikt av och man vet nog bäst själv vad som passar en,jag tror nog att fett är nödvändigt i ens kost.

Själv har jag igentligen följt Slv och är jätte nöjd med valet eftersom jag har mått bra och orkat med träningen och viktminskningen dock så har jag testa andra sätt som fungerade mindre bra och sabboterade min träning.

Om man vill gå ner i vikt så rekomenderar jag att man hittar ett sätt som blir lätt att hålla livet ut för en gång överviktig alltid överviktig men det betyder inte att man kommer att vara stor alltid utan snarare att man alltid får hålla koll på vikten och kosten.

Av Ana Fryksmo - 21 mars 2010 08:05

God morgon!

Jag har inte skrivit på ett tag pga att jag har haft någon tuff och envis jäkla influensa som har svårt att lämna mig i fred och sen så har det varit mkt runt omkring men inget som inte går över med tiden. Tyvärr så har jag inte kunnat träna på några veckor men nu e jag på väg tilllbaxs.

Igår blev det 20 min jogg 20 min cross 10 min rodd började lite nätt så att jag orkar mmed allting, naturligtvist så tränade bicepsen och tricepsen plus mage och armhävningar.Efter så lång tid utan träning så kände jag mig i himmel riket när jag tränade,tänk att träning kan vara så effektivt för psyket.

Jag hoppas att jag kommer i form fort så att jag orkar me allting och dessutom så har jag jo en halvmara att fokusera på :)

later ;)


Av Ana Fryksmo - 1 mars 2010 05:27

  

GOD MORGON!

Jag har varit sjuk men mår bättre nu och dessutom så e jag sjukt glad över att mina nära och kära i chile befinner sig i livet.

Det är så fruktansvärt tragiskt med natur katastrofer och det är helt overkligt på nått sätt. Mitt barndoms hem är e så gott som helt raserat även om det igentligen inte är något som är mitt så fanns det jo någon som bodde där och hade det som hem och säkerhet,för mig e det jo ändå bara ett minne men ändå.

Min syster har inget tak ,hennes son ingen vägg och de har ändå kommit lindrigt undan jag vill knappt tänka på alla drabbade. Jag kan ändå inte fatta att det här är sant det e nog mera overkligt för en när det e så nära på något sätt.

Jag funderar på hur det  kommer att bli för de fattiga,kommer de att få nya hem och kommer de att överleva överhuvud taget. Jag

 hoppas bara att allting löser sig till  det bästa för alla. Jag har nog lyckats kontakta de flesta av mina vänner och familj där nere och mina tankar finns hos de!

Jag tackar alla våra vänner här hemma som stöttat  familjen i denna svåra stund

och visat engagemang trotts att ni har er egen sorg at bära


Mina svenska vänner som omkommit på senare tid vila i frid och ni finns oxå i mina tankar för evigt R.I.P

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Hälsa


Skapa flashcards